La comprensione del testo scritto in età scolare. Una rassegna sullo sviluppo normale e atipico
Are you already subscribed?
Login to check
whether this content is already included on your personal or institutional subscription.
Abstract
Over the last twenty years several studies in the field of the Psychology of learning were interested in discovering the cognitive abilities implicated in text comprehension. Such researches typically compared the performances of children with good or poor text comprehension among different cognitive tasks. The main findings of such studies are that text comprehension depends upon several cognitive factors which nature is primarily linguistic. This review is aimed at illustrating the contributions of experimental researches in defining the cognitive profiles of children with poor text comprehension. Different theoretical accounts of the text comprehension disability are also discussed. Nel corso degli ultimi vent'anni la ricerca in Psicologia dell'apprendimento si è interessata in modo crescente a quali siano le componenti cognitive coinvolte nel processo di comprensione del testo scritto. Lo studio di questa abilità è stato ampiamente approfondito confrontando le prestazioni di bambini con buone o scarse capacità di comprensione del testo in differenti compiti cognitivi. I risultati principali di questi studi hanno evidenziato che le abilità di comprensione del testo dipendono da numerosi fattori la cui natura è principalmente linguistica. L'obiettivo di questa rassegna è quello di illustrare i principali studi sperimentali che hanno indagato il profilo cognitivo dei bambini con scarse abilità di comprensione del testo e delineare quali siano le posizioni teoriche attuali circa la natura di questo deficit.