Informe e costruzione della personalità: il processo creativo in bambini di età prescolare
Are you already subscribed?
Login to check
whether this content is already included on your personal or institutional subscription.
Abstract
The paper analyses creativity as a factor modulating personality organization. In accordance with Winnicott's clinic theory, creativity is considered as a discovery starting from the unformed in the early personality development and later, itself permeates all the processes related to infant personality. Basing on this premise, the research measure creativity through the Assessment Table of Children's Creative Behaviour at the "sand-play". The purpose of research is the prevention of possible troubles and the promotion of suitable conditions for an healthy development of the personality. Il lavoro analizza il fenomeno della creatività come fattore modulante la costruzione della personalità. In accordo con la teoria clinica di Winnicott, si ritiene che la creatività, sin dalle prime fasi dello sviluppo, equivale ad una scoperta che avviene a partire dall'informe e successivamente permea tutti quei processi che scandiscono la personalità del bambino. Su tale premessa, si innestano le linee guida di una ricerca che, misurando la creatività attraverso la Scheda di Valutazione del Comportamento Creativo del bambino alla "sand-play", si propone l'obiettivo di prevenire possibili forme di disagio e promuovere le condizioni per uno sviluppo sano della personalità.