Table of contents of the issue 2/2022, July-December
OUTSIDE ITALY: PROTAGONISMO, ATTIVISMO E RETI DELLE DONNE NELLE UNIVERSITÀ IN ETÀ CONTEMPORANEA (II)
Academic Networks, Professional Connections, and Social Circles: Reading the Scholarly Life of Caroline Spurgeon (1869-1942)
Female activism and university associations in 20th century Spain. Review and new meaning
Making their mark in the universities: women and the french academic world under the Third Republic
Asociación Amistad Universitaria (1955-1974)
Foreign university student mobility in french universities towards the end of the middle ages: Germans, Hungarians and Slavs
Reflections on the origins of the first Russian University
A University in the storm. The University of Kolozsvar-Szeged and its Italian studies department (1872-1957)
Italian-Albanian Higher Education Policies and Student Mobility from the 1920s to the mid-1940s
A new era: the american University in Cairo in Egypt of the free officers
The russian school of history during the transformation of the soviet regime (1925-1931)
A singular case of University parallelism: «underground universities» during the era of totalitarianism in Czechoslovakia
El Instituto de Investigaciones Sobre la Universidad y la Educación (México) in the history of universities
STUDI
Student genealogies between history and memory: Bologna Studium
«The origins, nature, good, and beautiful of plants». Botany in Sassari in the context of floristic studies in Sardinia, from 18th century reformism to the end of the 19th century
Two episodes of academic life in some Emilio Betti's unreleased letters to Mario Falco (1922-1931)
The myth of romanity and roman-national racism. The laws of 1938 and the Institute of Roman studies
SCHEDE
Giuseppe Baldacci, Le Università degli Studi in Sicilia. Il monopolio di Catania e la sfida con Messina e Palermo (XV-XIX secolo), Catania, Maimone, 2020, 156 pp. (Regina Lupi), p. 363; La formazione degli insegnanti della secondaria in Italia e in Germania. Una questione culturale, a cura di Monica Ferrari et al., Milano, Franco Angeli, 2021, 345 pp. (Filippo Sani), p. 365
Giuristi a Trieste. Per una storia della Facoltà di Giurisprudenza 1938-2012, a cura di Paolo Ferretti, Paolo Giangaspero, Davide Rossi, Torino, Giappichelli, 2012, XXIII, 338 pp. (Damigela Hoxha), p. 367; Music in Schools from the Middle Ages to the Modern Age, edited by Paola Dessì, Turnhout, Brepols, 2021, 336 pp. (Marco Gozzi), p. 370; Nebrija en Bolonia. V Centenario de las «Reglas de orthographía en la lengua castellana» (1517), a cura di María Rodrigo Mora, Bologna, Bononia University Press, 2019,
Andrea Padovani, L’insegnamento del diritto a Bologna nell’età di Dante, Bologna, Il Mulino, 2021, 139 pp. (Paolo Rosso), p. 374; Paolo Rosso, Le università nell’Italia medievale. Cultura, società e politica (secoli XII-XV), Roma, Carocci, 2021, 348 pp. (Fulvio Delle Donne), p. 378
Orazio Smeraldi S.J., Memoirs of Seventeen Boarders at the College of Nobles in Parma (1670). Youth and Education in Early Modern Italy, edited with an introduction by Miriam Turrini, Roma, Istitutum Historicum Societatis Iesu, 2021, XVI, 237 pp. (Simona Negruzzo), p. 379; Ruggero Soffiato, Giovini di genio discolo e seditioso. Criminalità e scolari dello Studio patavino nei secoli XVI e XVII, Milano, Franco Angeli, 2021, 196 pp. (Vincenzo Lagioia), p. 382
L’Università delle donne. Accademiche e studentesse dal Seicento a oggi, a cura di Andrea Martini, Carlotta Sorba, Roma, Donzelli e Padova University Press, 2021, 261 pp. (Antonella Cagnolati), p. 383
Bibliografia corrente e retrospettiva
NOTIZIARIO
L’internazionalizzazione del sistema scolastico e universitario italiano dall’Unità ad oggi, Convegno nazionale di studi, Macerata, Università di Macerata, 17-18 maggio 2022 (Valentino Minuto), p. 407; Nebrija, el ideal humanista, Mostra, Salamanca, Universidad de Salamanca, 7 giugno 2022-29 gennaio 2023 (José J. Gómez Asencio, Juan A. González Iglesias, Francisco J. Rubio Muñoz y Maria N. Sánchez González de Herrero), p. 409
Global Aldrovandi. Exchanging Nature in the Early Modern World, Convegno internazionale, Bologna, Università di Bologna, 16-17 giugno 2022 (Davide Domenici), p. 410
Elenco dei referees 2021-2022
Publisher's Ethics
The journals on this platform adopt and promote specific guidelines (PEMS) about publishing ethics. Our ethics statements are based on COPE’s Best Practice Guidelines for Journal Editors.
Keep reading